Ahad, Ogos 16, 2009

SUKARNYA HIDUP INI

Salam kembali.

Hari ini baru Bid dpt guna komputer ni lg. Kakak buat kertas kerja katanya, jd dia tak bg Bid sentuh langsung komputer. Dia kata nanti kacau. Bid pun akur saja la, sbb nanti semua org lain ikut marahkan Bid juga.

Ni semua org pergi makan kenduri sempena sambut Ramadhan. Bid tak nak ikut, sbb nak masuk blog. Semua org pesan jgn lama-lama & pastikan kerja rumah mesti selesai bila mereka balik nanti. Terasa sgt pedihnya hidup ini ...

Tp Bid tak nak cerita yg sedih-sedih kerana nanti Bid lg rasa bertambah sedih. Masa beginilah Bid teringat nasihat Mama dulu. Bunyinya lebih kurang begini, "Hidup ni kena usaha sendiri. Kena bertanggung-jawap. Masa kecil, belajar, tu tanggung-jawap, jadi anak yg baik. Bila besar, nanti jadi manusia berguna. Tp belajar dulu sampai habis ..."

Bid pun bukan anak yg pandai. Mama kata, "Macam mana pun, usaha sampai dah tak boleh lagi. Lepas tu baru berdoa & berserah."

Benar kata Mama. Bid balik duduk dengan Mak & Ayah, ikut suka saja. Berbeza semasa duduk dengan Mama. Mama marah bila Bid tak mahu & malas belajar. Di kampung, Bid selalu kena marah bila tak tolong buat kerja rumah & tak tolong jaga adik dsbnya. Selalu juga kena pukul dengan mak dan abang. Keluarga pun tak senang. Masa tu la Bid nak balik duduk dengan Mama tp Ayah kata tak boleh lagi.

Jd sekarang Bid rasalah teramat susahnya. Bid tidak lulus SPM. Sekadar sijil tamat sekolah, Bid hanya dapat kerja sebagai pembantu kedai. Pun mak tak kasi sebab tak ada siapa nak tolong buat kerja rumah kerana kakak dah kerja.

Mama & Abah sedia terima Bid, tp Mak suruh Bid balik duduk rumah juga. Jadi tak tahulah bagaimana masa depan Bid nanti.

2 ulasan:

  1. salam perkenalan.

    semoga perkenalan kita dapat menjadikan kita lebih dekat antara satu sama lain dan juga

    dapat menambahkan pengetahuan kita sesama manusia. untuk menghadapi masa hadapan.


    saya follow awak ye :)

    regards
    http://anakkuhumairah.blogspot.com/

    BalasPadam